Jedzmy ryby!

0
196

W ostatnich latach dużo słyszy się o zbawiennych dla ludzkiego zdrowia właściwościach ryb. Wokół tego tematu powstaje również sporo kampanii społecznych. Dlaczego tak bardzo nakłania się nas do jak najczęstszego spożywania ryb? Co sprawia, że są tak zdrowe? I czym właściwie są kwasy omega 3?

Nieco teorii

Wyróżnia się dwa kluczowe kwasy tłuszczowe omega 3 – EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy). Są one odpowiedzialne za przenoszenie ważnych informacji do wnętrza komórek, stanowią bazowy budulec błon komórkowych, a także regulują funkcjonowanie skóry, siatkówki oka i komórek mózgu. Przeprowadzone badania pokazują, że omega 3 wspomagają profilaktykę raka piersi, okrężnicy, prostaty oraz spowalniają proces starzenia się komórek. Źródłem tych kwasów są tłuszcze spożywcze – np. olej lniany, sojowy, oliwa z oliwek, masło shea, awokado. Jednak najbogatsze w ten składnik są właśnie ryby.

Ryby w polskim jadłospisie

Niestety, mimo dostępu do morza, wielu rzek i jezior świeże ryby wciąż rzadko pojawiają się na naszych stołach. Tradycyjnie goszczą w polskich domach przede wszystkim podczas świąt – np. karp, śledź. Na co dzień przywykliśmy jednak do potraw mięsnych. Uświadamianie naszego społeczeństwa o korzyściach jakie płyną z regularnego spożywania ryb jest tym ważniejsze, że odnotowuje się spadek w zestawieniu z latami ubiegłymi. Rocznie Polak je około 10 kilogramów ryb, przetworów rybnych i owoców morza. To o ponad 10 kilogramów za mało, by zaspokoić potrzeby naszego organizmu w kwasy tłuszczowe omega 3. Dla porównania przeciętny mieszkaniec Unii Europejskiej zjada aż o 50 % więcej ryb niż obywatel naszego kraju.
Warto zatem zastanowić się nad kwestią zbilansowanej diety i na stałe wprowadzić do niej ryby bogate w omega 3.

Więcej informacji na stronie http://natural.pl/omega-3-a-zdrowie/